مقالات

مشکلات چشم ،گوش و پوست در سالمندان

فرم زیر را پر کنید ، کارشناسان همیاران فرشته با شما تماس خواهند گرفت

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

فقط محله را وارد کنید

مشکلات چشمي در سالمندي

-1 خشکي چشم در سالمندان

در افراد سالمند به علل گوناگون از جمله عفونت هاي قديمي لبه پلک ها ، حساسيت هاي مختلف پوست و مخاط، تغييرات هورموني ممکن است ترشح يا خروج اشک دچار تغييراتي شود و فرد احساس وجود جسم خارجي ، خارش، سوزش و خشکي چشم نمايد که بهترين راه پيشگيري از آن رعايت بهداشت پلک و چشم مي باشد .

-2 اختلالات بینایی در سالمندان:
مهم ترین اختلالات بینایی در سالمندان عبارتند از:

نزدیک بینی، دور بینی و پیر چشمی یا تقلیل قابلیت تغییر پذیری عدسی چشم که به تناسب ازدیاد سن بیشتر شده در نتیجه قدرت تطابق چشم را کاهش می دهد .

در این مقاله میخوانیم

خوشبختانه امروزه بسیاری از اختلالات بینایی به کمک عینک برطرف می شود. سازگاری با استفاده از عینک مخصوصا در سنین بالا اهمیت پیدا می کند زیرا در این سنین انسان بالا جبار باید از دو عینک استفاده کند یکی برای نزدیک و یکی برای دور .

اگر سالمندانی که به اختلالات بینایی مبتلا هستند نخواهند مشکل را به کمک عینک بر طرف کنند از خواندن روزنامه، کتاب و استفاده از تلویزیون محروم خواهند شد و در نتیجه روز به روز تماس خود را با دنیای خارج محدود خواهند کرد. این محدودیت به احتمال زیاد اختلالات رفتاری به دنبال خواهد داشت .

-3 آب مرواريد در سالمندان

آب مرواريد در 50 % افراد 65 تا 74 ساله و 70 % افراد بالاي 75 سال ديده مي شود . با افزايش سن عدسي چشم تغ يير مي کند و کاتاراکت يا آب مرواريد ايجاد مي شود . در افراد مسن بر حسب نيازشان به بينايي ممکنست عمل جراحي لازم شود .

-4 آب سياه در سالمندان

اين بيماري در 4 تا 10 درصد سالمندان ديده مي شود . و يکي از علل کوري غير قابل برگشت است . در برخي موارد بيمار علامتي نداشته و زماني به پزشک مراجعه مي کند که قسمت اعظم بينايي خود را از دست داده است . لذا بهتر است که افراد مسن هر سال براي معاينه چشم مراجعه کنند .

مشکلات گوش و شنوايي در سالمندان

پير گوشي :

پير گوشي ، افت شنوایی يا کاهش توانایی در شنیدن اصوات متعاقب بالا رفتن سن است .هر اندازه سن انسان بالاتر رود به همان اندازه اصوات بم را بهتر می شنود و در مقابل توانایی شنیدن اصوات زیر را از دست میدهد.

وقتی توانایی اخذ اصوات زیر آسیب می بیند درک کلام نیز با دشواری روبرو می شود.

زیرا حروف بی صدا مثلا ب، پ ،ت ،ث، ج، به علت فرکانس بالایی که دارند خوب شنیده نمی شوند و انسان خیال می کند که اطرافیان زمزمه می کنند عدم توانایی درک کامل کلمات موجب می شود که سالمند اطمینان خود را نسبت به اطرافیان از دست بدهد. در مواقع افت شنوایی حتما باید از سمعک استفاده کرد تا از بروز عوارض احتمالی جلوگیری شود .

خشکي پوست مجراي گوش در سالمندان :

خشکي پوست مجراي گوش ، باعث خارش اين ناحيه مي شود . از طرفي خود اين خارش باعث عفونت آن مي شود.بخصوص اگر شخص اجسام آلوده را به داخل گوش خود فرو برد.

تجمع جرم گوش در سالمندان :

باعث گرفتگي گوش و کاهش شنوايي مي شود . کساني که جرم گوش دارند غالبا بيان مي کنند که که هنگام حمام رفتن گوش آنها مسدودتر مي شود . درمان آن با شستشوي گوش توسط پزشک یا مشاوره با خدمات پرستاری انجام مي شود

خشکي پوست در سالمندان:

با ازدیاد سن پوست خشک تر شده و این خشکی در آب و هوای سرد و بادخیز تشدید می گردد، خشکی پوست موجب پوسته پوسته شدن و ایجاد خارش می گردد.

پرستار سالمند بایستی پرستاری لازم برای مشکلات پوستي سالمندان در موارد خفیف می توان خشکی پوست را با استفاده از یک کرم مرطوب کننده بلافاصله پس از استحمام بر طرف نمود. بعلاوه بهتر است دفعات استحمام کاهش یافته و از صابون های قلیایی نیز استفاده نشود.

استفاده از لیف و آب داغ نیز می تواند خشکی پوست را تشدید کند.

اغلب مشکلات پوستی سالمندان به دلیل تماس طولانی با نور خورشید ایجاد می شود، که شامل:

کراتوز آفتابی پوست سالمند و پرستاری لازم برای مشکلات پوستي سالمندان:

این مشکل به صورت لکه های پوسته دار قرمز- قهوه ای در مناطق در معرض نور مثل سر و صورت و گوش است که در صورت غفلت در درمان می تواند منجر به بروز سرطان پوستی شود.پرستار سالمند بایستی با مراجعه به پزشک یا ویزیت پزشک در منزل براي تشخيص و درمان ضروري است .

اگزمای شوره ای پوست سالمند و پرستاری لازم برای مشکلات پوستي سالمندان :

علائم شامل قرمزی و وجود پوسته های چرب در ناحیه سر، ابروها و کناره های بینی و پشت گوش ها می باشد.

سرطان هاي پوست سالمندان و پرستاری لازم برای مشکلات پوستي سالمندان :

يک نوع که غالبا در لبه های گوش، صورت، لب و پشت دست ایجاد می شود. این سرطان ها می تواند بزرگتر شده و به اندام داخلی بدن نیز منتشر شود.و نوعي ديگر که شایعترین نوع سرطان پوست است و معمولا به صورت یک برآمدگی کوچک و براق روی سر و گردن پدیدار می گردد.

پرستار سالمند بایستی به پوست سالمند توجه نماید و برای درمان و مراجعه به پزشک یا درمان در منزل اقدام نماید که اگر درمان نشود ممکن است خونریزی کرده و روی آن دلمه سطحی به وجود بیاید. رشد این سرطان آهسته بوده و بندرت به سایر قسمتها منتشر مي شود .

به پرستار سالمند  توصيه مي شود از ساعت 11 تا 4  بعدازظهر در صورت امکان سالمند در معرض آفتاب قرار نگيرید و در صورت اجبار از اقدامات حفاظتي مانند کلاه لبه دارو کرم ضد آفتاب استفاده نمايید .

لکه های سنی یا آفتابی پوست سالمند و پرستاری و مراقبت های لازم:

این لکه ها هیچ ارتباطی به بیماری کبدی نداشته و ناشی از افزایش سن و نور خورشید است و معمولا روی صورت و پشت دست و پا ایجاد می گردد. معمولا تنها از نظر زیبایی اهمیت دارد.

توده های عروقی گیلاسی پوست سالمند و پرستاری و مراقبت های لازم :

این ضایعات توده های کوچک و بر جسته و به رنگ قرمز روشن بوده و در اثر گشاد شدن عروق سطحی به وجود آمده و هیچ ضرری ندارند.

کبودی یا خون مردگی پوست سالمند و پرستاری و مراقبت های لازم :

به دلیل کاهش چربی زیر جلدی و نیز کاهش حمایت بافت همبندی از عروق خون، پوست افراد مسن مستعد آسیب و کبودی ناشی از ضربه های معمولی است. گاهی دلیل آن مصرف داروهای رقیق کننده خون یا بیماریهای داخلی است.

https://hamyaranfereshteh.com/%d9%be%d8%b1%d8%b3%d8%aa%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d8%b3%d8%a7%d9%84%d9%85%d9%86%d8%af-%d8%a8%db%8c%d9%85%d8%a7%d8%b1-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d9%86%d8%b2%d9%84/

راهنمای پرستار سالمند در منزل کلیک نمایید

تماس و مشاوره با با کارشناسان خدمات پرستاری در منزل تهران همیاران فرشته کلیک نمایید

با بالا رفتن سن و ورود به دوره سالمندی،جهت پرستاری و نگهداری از سالمند،پرستار سالمند در منزل بایستی با مشکلات و بیماری های سالمندان آشنایی کامل داشته باشد و در صورت لزوم برای رفع این مشکلات با خدمات نگهداری از سالمند در منزل مشاوره و درخواست پرستار ویژه(پرایوت) و پزشک در منزل فرمایید.جهت استخدام بهترین پرستار منزل تهران  و اطلاع از تعرفه های نگهداری سالمند

کانال پرستاری و مراقبت از بیمار

کانال پرستاری و نگهداری از کودک

کانال پرستاری و نگهداری از سالمند

با شرکت پرستاری همیاران فرشته 

موسسه پرستاری همیاران فرشته جهت سهولت دسترسی به خدمات پزشکی و پرستاری در منزل دارای 6 دفتر پرستاری در شمال تهران،شرق تهران،غرب تهران و جنوب تهران می باشد

در ارتباط باشید

بیش از ۲۰ سال سابقه درخشان

 دارای مجوز رسمی از وزارت بهداشت و درمان علوم پزشکی

1 دیدگاه در “مشکلات چشم ،گوش و پوست در سالمندان

  1. شهین گفت:

    ❤️ با تشکر از خدمات پرستاری همیاران فرشته❤️

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *