مقالات

آب مروارید در سالمندان + آشنایی با علل، علائم و روش‌های درمان

آب مروارید در سالمندان

در میان بیماری‌های شایع چشمی که در دوران سالمندی برای برخی از انسان‌ها به وجود می‌آید، باید به آب مروارید اشاره کنیم. این بیماری عدسی چشم را تیره و کدر کرده و در نهایت بینایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. پزشکان می‌گویند با افزایش سن، احتمال ابتلا به آب مروارید هم بیشتر می‌شود. شاید به همین سبب است که این بیماری را در سالمندان بیش از افراد عادی مشاهده می‌کنیم. برای آشنایی با علل و علائم آب مروارید در سالمندان و راهکارهای درمانی آن، در این مقاله با ما همراه باشید.

فرم زیر را پر کنید ، کارشناسان همیاران فرشته با شما تماس خواهند گرفت

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

فقط محله را وارد کنید

آب مروارید در سالمند چیست؟

اصلی‌ترین وظیفه‌ای که بر عهده عدسی چشم ما قرار دارد، تمرکز نور بر روی شبکیه است. به این صورت ما می‌توانیم به خوبی ببینیم و امور روزمره خود را انجام دهیم. زمانی که یک فرد سالمند به آب مروارید دچار می‌شود، یک تیرگی و تاریکی بر روی عدسی ایجاد می‌شود. بنابراین سالمندان نمی‌توانند مانند قبل به خوبی همه چیز را ببینند و دچار اختلال در بینایی خود می‌شوند.  سالمندانی که چشم آن‌ها آب مروارید دارد، نیاز به نور فراوانی دارند تا بتوانند مطالعه کنند و امور روزمره خود را انجام دهند.

اگر این بیماری در قدم‌های اولیه تشخیص داده شود، می‌توان با استفاده از عینک یا نور قوی، آن را درمان کرد. در صورتی که این بیماری پیشرفت کند و ادامه دار باشد، چاره‌ای جز عمل جراحی باقی نمی‌ماند. البته این عمل جراحی به سادگی انجام می‌شود و نیازی نیست برای انجام آن در بیمارستان بستری باشید.

آب مروارید در سالمند چیست؟

8 علامت آب مروارید در سالمندان

آب مروارید در سالمندان با علائم و نشانه‌های مختلفی بروز پیدا می‌کند. برای آن که با این بیماری در سالمند خود آشنا شوید و هر چه زودتر نسبت به درمان آن اقدام کنید، به علائم و نشانه‌هایی که در ادامه مطلب ذکر می‌کنیم، توجه کنید:

  1. تاری دید، یکی از شایع‌ترین علائم ابتلا به آب مروارید در سالمند است.
  2. در این بیماری، ممکن است در اطراف منابع نوری، هاله‌هایی مشاهده شود.
  3. سالمندانی که آب مروارید دارند، رنگ‌ها را به صورت محو مشاهده می‌کنند.
  4. افراد سالمند در این شرایط، به نور زیادی برای انجام ساده‌ترین امور روزانه خود دارند.
  5. کسانی که آب مروارید دارند، به صورت مکرر نیاز دارند که لنز‌ها یا عینک خود را عوض کنند.
  6. یکی از چشم‌ها ممکن است دچار دوبینی شده و یا تصاویر متعددی از یک شیء را مشاهده کند.
  7. دید سالمندانی که دچار آب مروارید هستند، به خصوص در هنگام شب بسیار ضعیف می‌شود.
  8. نور خورشید و منابع نوری بسیار روشن و براق‌تر از آن چه یک فرد عادی می‌بیند، دیده می‌شوند و این امر برای سالمند آزار دهنده است.

8 علامت آب مروارید در سالمندان

چرا سالمندان به آب مروارید دچار میشوند؟

به آرامی که سن انسان بالا می‌رود، عدسی چشم درخشندگی و شفافیت خود را از دست می‌دهد. در واقع عدسی به مرور زمان تیره و کدر شده و بینایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. جالب است بدانید که پروتئین‌های مختلفی، عدسی چشم را تشکیل می‌دهند. در صورتی که این پروتئین‌ها به هر دلیلی با هم ادغام شوند، عدسی تیره و کدر می‌شود. قسمت کدری که بر روی عدسی ایجاد شده است، به مرور زمان رشد کرده و بزرگ می‌شود. به همین دلیل است که با گذشت زمان، آب مروارید سالمندان بدتر می‌شود و باید برای درمان آن اقدام کرد.

هنوز در علم پزشکی، علت خاصی برای ابتلا به آب مروارید کشف نشده است؛ اما آنچه که مسلم است، این نکته است که گذر زمان و افزایش سن، یکی از عوامل اصلی برای ایجاد این بیماری است. البته بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت و یا ضربه به چشم هم می‌توانند زمینه را برای ایجاد آب مروارید در سالمند به وجود آورند.

 

5 راهکار مفید برای درمان آب مروارید سالمندان

خوشبختانه در علم پزشکی، راهکارهای بسیار خوبی برای درمان بیماری آب مروارید در سالمندان ابداع شده است. بنابراین سالمندی که به این بیماری دچار شده، مجبور نیست تا پایان عمر با تیرگی و کدری چشم خود زندگی کند. در ادامه مطلب، 4 راهکار مفید برای درمان آب مروارید سالمندان را با شما عزیزان در میان می‌گذاریم:

1. مراجعه به پزشک

اولین قدم برای درمان آب مروارید سالمندان، مراجعه به یک پزشک متخصص حاذق و با تجربه است. در واقع یک چشم پزشک باید سالمند شما را معاینه کرده و به این نکته پی ببرد که آب مروارید او تا چه میزان پیشرفت کرده است. مراجعه دوره‌ای و منظم به چشم پزشک، سبب می‌شود که آب مروارید زودتر تشخیص داده شود و درمان آن آغاز گردد.

2. مراقبت از سلامت عمومی سالمند

سالمندی که دچار آب مروارید شده است، باید همواره تحت مراقبت قرار بگیرد. همان گونه که می‌دانید سالمندان در این دوره از زندگی خود، در معرض بیماری‌هایی مانند فشار خون بالا، چربی خون، دیابت، مشکلات قلبی و… قرار دارند. این بیماری‌ها اگر به خوبی کنترل نشوند، ممکن است سبب پیشرفت آب مروارید سالمند شود.

3. استفاده از لنز یا عینک

یکی از بهترین راه‌های درمان آب مروارید، استفاده از لنز و عینک مخصوصی است که پزشک برای سالمند تجویز کرده است. این عینک‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که سبب بهبود بینایی سالمند شده و او را از مشکلاتی که تاری دید با خود به همراه می‌آورد، در امان نگه می‌دارد.

4. سبک زندگی سالم

فردی که در دوران سالمندی به سر می‌برد و به آب مروارید مبتلاست، باید یک سبک زندگی سالم برای خود انتخاب کند. او باید غذاهای سالم بخورد، به صورت منظم ورزش کند و از سیگار و الکل دوری کند. به این صورت می‌تواند سلامتی چشمان خود را دوباره به دست آورد.

5. عمل جراحی

در صورتی که با راهکارهای ارائه شده نتوان آب مروارید سالمند را درمان کرد، چاره‌ای جز عمل جراحی باقی نمی‌ماند. البته این عمل بسیار ساده است و در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام می‌شود.

جمع بندی

با مطالعه این مقاله آموختیم که آب مروارید در سالمندان، یکی از بیماری‌های شایعی است که خطر چندانی با خود به همراه نمی‌آورد. در بسیاری از مواقع می‌توان با استفاده از عینک یا لنز مخصوص، قدرت بینایی را به چشم بازگرداند. در صورت پیشرفت آب مروارید، با یک عمل جراحی ساده می‌توان آن را درمان کرد؛ پس جای نگرانی وجود ندارد. اگر در خانه سالمندی دارید که به آب مروارید دچار شده است، می‌توانید یک پرستار ماهر و آموزش دیده از مجموعه همیاران فرشته برای او استخدام کنید. این پرستاران در تمام مراحل درمان آب مروارید، در کنار سالمند شما خواهند بود و به او کمک می‌کنند تا دوباره مثل قبل، قدرت و توانایی چشمان خود را به دست آورد؛ پس با ما تماس بگیرید.برای مشاهده قیمت خدمات پرستاری کلیک کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *