مقالات

نکات قابل توجه برای تغذیه مناسب سالمندان

تغذیه سالمندان

دوران سالمندی، یکی از بهترین و ارزشمندترین دوران‌هایی است که یک انسان می‌تواند آن را سپری کند. بسیاری از افراد تصور می‌کنند سالمندی به معنای از کار افتادگی، افسردگی، تنهایی و در انتظار مرگ نشستن است! در صورتی که چنین نیست. در این دوران خرد و پختگی انسان به اوج خود می‌رسد و تجربیاتی که از زندگی به دست آورده، مانند گنج گرانبهایی راهنمای مسیر زندگی سالمند و اطرافیان او می‌شود. با داشتن تغذیه سالم، می‌توان جسم و روانی سالم داشت و این دوران را به خوبی سپری کرد و از زندگی لذت برد. به دلیل اهمیت تغذیه سالمندان، تصمیم گرفته‌ایم در این مقاله، نکات قابل توجه برای تغذیه مناسب سالمندان را با شما عزیزان در میان بگذاریم. خوشحال می‌شویم اگر تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

فرم زیر را پر کنید ، کارشناسان همیاران فرشته با شما تماس خواهند گرفت

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

فقط محله را وارد کنید

مشاهده مقاله پرستار سالمند

اهمیت تغذیه سالمندان

زمانی که سن انسان بالا می‌رود و قدم به دوران کهنسالی می‌گذارد، باید بیش از هر زمان دیگری به تغذیه خود اهمیت دهد. در این دوران جسم ممکن است ضعیف شود و اگر به تغذیه آن اهمیت ندهیم، مستعد ابتلا به انواع بیماری‌ها می‌شود. برخی از افراد در این دوران و با مواجه شدن با اولین بیماری، از خود دست می‌کشند! آن‌ها به فشار خون بالا، دیابت، چربی خون، مشکلات قلبی، پوکی استخوان و… دچار می‌شوند و گمان می‌کنند این بیماری‌های اقتضای دوران سالمندی است. هر چند این بیماری‌ها در دوران سالمندی بیش از هر زمان دیگری خود را نشان می‌دهند، اما به معنای آن نیست که همیشه بیمار باشیم و سایر روزهای عمر را با بیماری سپری کنیم.

شما باید در کنار مصرف به موقع داروهایی که پزشک برای شما تجویز کرده است، به تغذیه سالم خود هم توجه کنید. با تغذیه سالم جسم دوباره سلامتی و توان خود را به دست می‌آورد و می‌توانید سایر روزهای عمر را در سلامتی، شادی و آرامش سپری کنید.

اهمیت تغذیه سالمندان

آشنایی با 7 نکته مهم در مورد تغذیه سالمندان

برای آن که دوران سالمندی خوبی را پشت سر بگذارید و سلامتی جسم خود را از دست ندهید، باید به غذهایی که می‌خورید بسیار توجه کنید. در این قسمت از مقاله تصمیم گرفته‌ایم برخی از مهم‌ترین نکات تغذیه‌ای که در دوران سالمندی باید رعایت کنید را با شما در میان بگذاریم؛ با ما همراه باشید:

1. روغنهای سالم مصرف کنید

یکی از مهم‌ترین دلایلی که ما را به سوی بیماری‌هایی مانند چربی خون، مشکلات قلبی، کلسترول و… سوق می‌دهد، مصرف روغن‌هایی است که دارای مقادیر فراوانی از چربی‌های اشباع شده با منشاء حیوانی هستند. بهتر است برای پخت و پز غذا یا تهیه سالاد، روغن‌های سالم مانند روغن زیتون را جایگزین روغن‌های حیوانی کنید.

2. کلسیم را فراموش نکنید

سالمندان برای آن که استخوان‌های سالم و قدرتمندی داشته باشند، باید از مواد غذایی حاوی کلسیم استفاده کنند. البته برخی از افراد در این دوران به مشکلات گوارشی دچار شده و مصرف شیر برای آن‌ها ضرر دارد. در چنین شرایطی باید از منابع دیگری برای دریافت کلسیم بهره برد. به عنوان مثال شما می‌توانید از ماست، کشک، بادام و… برای دریافت ماده معدنی کلسیم بهره ببرید.

3. فیبر زیاد بخورید

سیستم گوارشی ما به خصوص در دوران سالمندی، به مواد غذایی حاوی فیبر بسیار نیاز دارد. فیبر برای سلامت سیستم گوارشی، یک ماده ضروری است. با مصرف فیبر دیگر نگران مبتلا شدن به بیماری‌های ناخوشایندی مانند یبوست نخواهید بود. بهتر است در هر وعده غذایی خود، حتماً از فیبر به اندازه کافی استفاده کنید. میوه‌ها، سبزیجات، حبوبات، دانه‌ها، غلات کامل و جو دوسر، منابع غنی از فیبر هستند که می‌توانید با خیال راحت آن‌ها را مصرف کنید.

4. غذاهای سالم را انتخاب کنید

سالمندی دورانی است که نمی‌توان در زمینه سلامتی ریسک کرد؛ چرا که احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف وجود دارد. پس در این دوران سعی کنید غذاهای سالم را انتخاب کنید و به این صورت سلامت جسم خود را تضمین کنید. مصرف سبزیجات و میوه‌های تازه، پروتئین‌های سالم، غذاهای بخارپز یا آب پز شده، از جمله بهترین انتخاب‌هایی است که پیش روی شما وجود دارد.

5. مواد غذایی ضروری در دوران سالمندی را به یاد داشته باشید

برخی از مواد غذایی ضروری وجود دارند که پزشکان همواره توصیه می‌کنند در دوران سالمندی از آن‌ها استفاده کنید. از جمله مهم‌ترین نوع این مواد غذایی می‌توان به غلات کامل، سبزیجات، میوه‌ها، حبوباتی مانند لوبیا و عدس، لبنیات کم چرب، پروتئین‌های بدون چربی و مواد غذایی حاوی فیبر اشاره کرد.

6. روزانه 1 الی 3 عدد گردو بخورید

بدن ما در دوران سالمندی به منابع غنی از امگا3 نیاز دارد. برای آن که بتوان این نیاز را برای بدن فراهم کرد، می‌توان از گردو یا غذاهای دریایی استفاده کرد. اگر تهیه و طبخ غذاهای دریایی برای شما سخت و دشوار است، در طول روز 1 الی 3 عدد گردو میل کنید. گردو یکی از منابع غنی امگا3 است و به سبب آن که روغن آن کاملاً گیاهی است، پس مصرف آن هیچ آسیبی به سیستم قلب و عروق وارد نمی‌کند.

7. غذاهای تازه را امتحان کنید

معمولاً بسیاری از افراد با قدم گذاشتن به دوران سالمندی، اشتیاق و علاقه خود به آشپزی را از دست می‌دهند. عواملی مانند عوارض جانبی داروها، تغییر جوانه‌های چشایی، بیماری‌ها و مشکلات جسمانی و همچنین تنها غذا خوردن، سبب می‌شود که دیگر مانند قبل از غذا لذت نبرند. در این گونه مواقع، می‌توان دستورالعمل‌های جدید را امتحان کرد و به این صورت از غذاهای سالم و مقوی استفاده کرد. سعی کنید در هنگام آشپزی برای سالمند خود، علاوه بر ایجاد تنوع و خلاقیت در پخت غذا، به سلامت مواد غذایی هم توجه کنید.

آنچه از این مقاله آموختیم

با مطالعه این مقاله به این نتیجه رسیدیم که در دوران سالمندی و کهولت سن، تغذیه بیش از پیش اهمیت دارد. با مصرف غذاهای سالم، نه تنها جسم و روان خود را از بیماری‌های مختلف در امان نگه می‌داریم، بلکه یک عمر طولانی، شاد و سرشار از آرامش به خود هدیه می‌دهیم. امیدواریم مطالبی که در مورد تغذیه سالمندان با شما عزیزان در میان گذاشتیم، به شما کمک کند تا یک سبک زندگی سالم برای خود انتخاب کنید. عمر و زندگی هدیه گرانبهایی است که باید از تمام لحظات آن لذت برد و شکرگزار بود. سالمندی دورانی نیست که از زندگی دست بکشید! پس به خود برای سپری کردن این مسیر ارزشمند افتخار کنید و با تغذیه سالم، خود را از گزند بیماری‌های جسمی و روحی در امان نگه دارید.برای مشاهده قیمت خدمات پرستاری کلیک کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *