مقالات

نحوه حمام کردن سالمند در منزل همراه با فیلم آموزشی

فرم زیر را پر کنید ، کارشناسان همیاران فرشته با شما تماس خواهند گرفت

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

فقط محله را وارد کنید

ایمن سازی حمام برای سالمند: پرستار سالمند بایستی توصیه های ایمنی هنگام نحوه حمام کردن سالمند در منزل را دانسته اقدامات جهت پیشگیری از هرگونه حوادث را انجام دهند

* ارتفاع دوش حمام باید به راحتی و به صورت دستی قابل تنظیم باشد. همچنین توصیه میشود برای جلوگیری از سرخوردن سالمند در حمام(جلوگیری از حوادث در دوره سالمندی) حتما بر زمین داخل و خارج فضای حمام از پدهای پلاستیکی مخصوص و ضد سرخوردگی استفاده گردد.

* شیر آب سرد و گرم باید با کمک رنگ و یا نشانه های واضحی مشخص شده باشند برای مثال شیر آب سرد با رنگ آبی و شیر آب گرم با رنگ قرمز . همچنین توصیه میشود شیرهای آب به سنسور حرارتی مجهز گردد تا دمای آب از یک حد تعیین شده بالاتر نرود، زیرا ممکن است سالمند حساسیت درک دمای بدن خود را از دست داده باشد و بر اثر آب داغ دچار سوختگی شود.

در این مقاله میخوانیم

* توصیه میشود پرستار سالمند در داخل حمام از میله های نصب شده بر روی دیوار استفاده گردد تا سالمند بتواند از آنها بعنوان دستگیره استفاده نماید .

* توصیه میشود  مراقب سالمند به منظور نشستن سالمند در داخل حمام از یک صندلی یا چهار پایه در زیر دوش حمام و یا دوش دستی استفاده گردد.

* توصیه میشود پرستار و مراقب سالمند به منظور جلوگیری از لیز خوردن سالمند در داخل حمام از دمپایی های پلاستیکی (غیر ابری) استفاده گردد

 

تهیه و تدوین وزاررت بهداشت و درمان آموزش پزشکی

چگونه سالمندان را به حمام ببریم؟

بایستی پرستار سالمند ،جهت حمام کردن سالمند در منزل به نکات زیر توجه داشته باشد:

به سالمندان انگیزه ای برای تمیز شدن و حمام کردن بدهید:

سالمندان معمولا به خاطر آنکه زیاد در اجتماع حاضر نمی شوند میلی به حمام کردن ندارند.

شما می توانید سالمندان را تشویق به حمام کردن کنید و یک انگیزه در آن ها فراهم کنید.

پرستار سالمند می تواند برای سالمندان در تقویمشان روزهایی را برای رفتن به سینما، پارک، دیدار اقوام و یا رفتن به خانه ی فرزندان مشخص کند و آن ها قبل از رفتن به آنجا تشویق به حمام رفتن کنید.

پرستار سالمند بایستی در حمام کردن سالمند به نکات زیر توجه داشته باشد:توصیه های مراقبتی و نکات حمام کردن سالمند

به سالمندان پیشنهاد دهید که در حمام کردن کمکشان کنید:

حتی اگر سالمند ترجیح می دهد که خود به تنهایی کارهای شخصی خود را انجام دهد شما نیز برروی کارهای او برای حفظ ایمنی سالمند در حمام نظارت داشته باشد. مطمئن شوید که سالمند خود می تواند از پس شستشوی خود برآید و مشکلی در حمام برای خود ایجاد نمی کند.

* ارتفاع دوش حمام باید به راحتی و به صورت دستی قابل تنظیم باشد. همچنین توصیه میشود برای جلوگیری از سرخوردن سالمند  در حمام حتما بر زمین داخل و خارج فضای حمام از پدهای پلاستیکی مخصوص و ضد سرخوردگی استفاده گردد.

* شیر آب سرد و گرم باید با کمک رنگ و یا نشانه های واضحی مشخص شده باشند برای مثال شیر آب سرد با رنگ آبی و شیر آب گرم با رنگ قرمز . همچنین توصیه میشود شیرهای آب به سنسور حرارتی مجهز گردد تا دمای آب از یک حد تعیین شده بالاتر نرود، زیرا ممکن است سالمند حساسیت درک دمای بدن خود را از دست داده باشد و بر اثر آب داغ دچار سوختگی شود.

در رابطه با زمان حمام کردن سالمند در منزل (استحمام سالمند) سوال کنید:

اگر سالمند  زیاد میلی به حمام رفتن از خود نشان نمی دهد بهتر است نحوه ی درخواست خود را برای حمام کردن سالمند تغییر دهید.

مثلا به جای آنکه به سالمند بگویید حمام می رود یا خیر؟ از او بپرسید مایل است چه زمانی به حمام برود.یا مثلا به او بگویید می خواهد خود به تنهایی به حمام برود و یا شما نیز به او کمک کنید؟

استخدام پرستار سالمند در منزل :

اگر سالمند نمی تواند خود به تنهایی به حمام برود و یا تمایلی به حمام رفتن با اعضای خانواده ی خود برود با استخدام پرستار سالمند در منزل تهران می تواند به سالمند در بهداشت سالمند کمک کند.

این خدمات توسط مراکز و دفاتر خدمات پرستاری در سطح شهر تهران قابل دسترسی می باشد.

شما با جستجو در اینترنت(پرستار جهت سالمند یا استخدام نگهدار تمام وقت یا نیمه وقت در دیوار و شیپور تهران) و یا یافتن یک مرکز،دفتر یا موسسه خدمات نگهداری از سالمند در تهران از آن ها بخواهید برای دو بار در هفته و در زمان های تعیین شده به منزل شما یک نگهدار اعزام کنند.پیشنهاد ما خدمات پرستاری در منزل همیاران فرشته با بیش از 20 سال سابقه درخشان می باشد

 

ایده ی کمک گرفتن از یک فرد غریبه برای شستشو سالمند کمی نگران کننده است. پس مطمئن شوید که پرستار سالمند همیاران فرشته کاملا حرفه ای است.

اصول بهداشتی حمام کردن سالمند در منزل:

استحمام سالمند را به طور منظم انجام دهید:

روز های مشخصی را برای حمام کردن سالمند خود در تقویم مشخص کنید تا برای سالمند بصورت یک برنامه درآید و بدان رفتن به حمام برای او اجتناب ناپذیر است و نمی تواند از زیر بار آن شونه خالی کند.

حفظ ایمنی در حمام کردن سالمند در منزل:

یک میله در حمام برای سالمند نصب کنید:

این ایده می تواند برای سالمند خیلی مفید باشد تا در هنگام ایستادن آن را بگیرد و تعادل خود را حفظ کند . این میله می تواند در شرایط ضروری به سالمند برای جلوگیری از لیز خوردن در حمام کمک کنید..

یک صندلی مخصوص برای سالمند تهیه کنید:

استفاده از یک صندلی که برای سالمند راحت باشد و از لیز خوردن سالمند و خستگی سالمند در حمام جلوگیری کند می تواند مفید باشد.

دوش دستی در حمام نصب کنید:

نصب یک دوش دستی به سالمند کمک می کند در حین نشستن بر روی صندلی به راحتی به شستشوی خود بپردازد.

پیشگیری از حوادث دوران سالمندی و نقش پرستار و نگهدار سالمند

https://hamyaranfereshteh.com/%d9%be%db%8c%d8%b4%da%af%db%8c%d8%b1%db%8c-%d8%a7%d8%b2-%d8%ad%d9%88%d8%a7%d8%af%d8%ab-%d8%af%d9%88%d8%b1%d8%a7%d9%86-%d8%b3%d8%a7%d9%84%d9%85%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%88-%d9%86%d9%82%d8%b4-%d9%be%d8%b1/

کانال پرستاری و مراقبت از بیمار

کانال پرستاری و نگهداری از کودک

کانال پرستاری و نگهداری از سالمند

با کارشناسان خدمات پرستاری در منزل تهران

همیاران فرشته

در ارتباط باشید

بیش از ۲۰ سال سابقه درخشان

 دارای مجوز رسمی از وزارت بهداشت و درمان علوم پزشکی

2 دیدگاه در “نحوه حمام کردن سالمند در منزل همراه با فیلم آموزشی

  1. با تشکر از مقاله خوب ، امیدوارم شما نیز به کار خود ادامه دهید.

  2. از خدمات پرستاری همیاران فرشته نهایت تقدیر و تشکر را دارم 🙏

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *