مقالات

نحوه حمام کردن سالمند در منزل همیاران فرشته

فرم زیر را پر کنید ، کارشناسان همیاران فرشته با شما تماس خواهند گرفت

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

فقط محله را وارد کنید

نحوه حمام کردن سالمند در منزل باید طوری باشد که احساس استقلال آنها خدشه دار نشود معمولا سالمندان نسبت به ازدست دادن استقلال خود حساس هستند و تلاش می کنند تا کارهای خودرا بدون کمک گرفتن انجام دهند. یکی ازسخت‌ترین کارهایی که پرستار با آن درگیر است، استحمام و شستشوی سالمند است. بسیاری از سالمندان به دلیل مشکلات و ناراحتی های فیزیکی و ذهنی‌ (آلزایمریا افسردگی)،‌ ازحمام کردن می‌ترسند یا تمایلی نشان نمی دهند.

اگر سالمندی که از او مراقبت می‌کنید، از حمام رفتن امتناع می کند، می‌توانید از نکاتی که در زیر آمده استفاده نمایید تا این تجربه برای او خوشایند و دلپذیر شود. حمام دادن را با فعالیت هایی که خوشایند سالمند است همراه کنید یا قول فعالیت یا کارهایی به او دهید که پس از حمام دادن انجام می دهید مثل درست کردن غذای مورد علاقه سالمند، پیاده روی یا دیدار دوستان و آشنایان.

https://hamyaranfereshteh.com/

به حریم خصوصی سالمند احترام بگذارید

به حریم خصوصی سالمندان احترام بگذارید و هنگام حمام کردن مواظب باشید هنگام شستشوی سالمند به اندازه‌ای که خودش راحت است به بدنش دست بزنید یا به همان مقداری که راحت است لباس‌هایش را دربیاورید. بسیاری از سالمندان به دلیل اینکه در مقابل افراد غریبه دوست ندارند عریان شده و به حمام بروند. برای بعضی سالمندان لخت شدن دربرابر افراد نزدیک خانواده هم خجالت‌ آور وسخت است. اگر سالمند توانایی انجام حرکات برای نشستن و بلند شدن را دارد، قبل از اینکه به حمام برود، وسایل لازم را مهیا و اجازه بدهید که خود را بشوید و بقیه کارها را انجام دهد. شما باید حضور داشته باشید تا از او محافظت کنید تا اتفاقی برایش نیفتد.

اگر فرد سالمند نمی‌تواند به تنهایی حمام کند، لازم است که بخش های خصوص بدن او را در موقع در آوردن لباس بپوشانید تا زمانی که حمام می کند فقط به او کمک کنید تا خود را بشورد. سعی کنید لباس زیر او را درنیاورید و حریم خصوص او حفظ نمایید.

زمان شستن سالمند عجله نکنید

زمان شستن را کوتاه نکنید با آرامش و بدون عجله اورا بشویید احساس خوبی به آنها بدهید چون عجله باعث استرس در سالمند می شود و طوری باشد که احساس کند برایش وقت می گذارید. عجله کردن باعث لیز خوردن یا آسیبی به سالمند می شود بنابراین با آرامش اینکار را انجام دهید تا آسیب و اتفاقات ناگهانی را به حداقل برسانید

چند نکته مهم درحمام دادن سالمند

حمام رفتن جززندگی روزمره است. سالمندان نیز به همین صورت نیاز دارند بطورمنظم به حمام بروند. شستشوی سالمندان باعث شادابی طراوت و نشاط درآنها می شود. شیوه حمام دادن سالمندان اکثرا یکسان است بجز مواردی که از حمام کردن امتناع می کنند. بدنش را بصورت مقطعی در روز بشوئید مثل صورت دستان حتی پاها و کشاله ران و زیر بغل در صورتی که از حمام رفتن روزانه امتناع کنند.

گاها از دست دادن حافظه باعث استرس وترس می‌شود وحمام نمی روند. افسردگی در سالمندان می‌تواند زیاد است و میلی به حمام کردن و تمیز شدن ندارند و در نتیجه ازحمام کردن امتناع می کنند. ازدست دادن حس بویایی در فرد سالمند باعث می شود تشخیص ندهد بدنش بوگرفته و نیاز به حمام دارد. در نتیجه از حمام رفتن امتناع می کند.

قبلا از شستشوی سالمند حمام را آماده و گرم کنید از روز قبل برنامه ریزی کنید که با آرامش خاطر و بدون دغدغه حمام کردن را انجام دهید. مطمئن شوید سطح زمین در حمام لیز نباشد یا وسیله ای که باعث لیزخوردن و آسیب به سالمند می شود در آنجا نباشد. در حمام میله یا دستگیره های کمکی برای بلند شدن و نشستن سالمند نصب کنید تا راحتر و با آرامش خیال بیشتر حمام صورت گیرد. سعی کنید با آرامش سالمند را حمام دهید تحت هیچ عنوان از موبایل یا وسایل ارتباطی در هنگام حمام دادن استفاده نکنید

می توانید از رایحه های خوش بو یا موسیقی آرام بخش در حمام یا بیرون نزدیک حمام استفاده کنید تا احساس لذت بخشی به سالمند دهید. طرز صحبت کردن هنگام حمام دادن مهم است، اطلاعات اولیه درمورد نحوه حمام دادن سالمند را بدست آورید و بدانید برای سالمند چه کارهایی خوشانید و برایش لذت بخش است. محیط حمام هرچه آرامتر و ریلکستر باشد سالمند حس بهتری به حمام کردن دارد.

 

همیاران فرشته

با بیش از 24 سال سابقه باکادری مجرب و آموزش دیده با پشتیبانی 24 ساعته درخدمت شماست.

02144280179-80

آدرس همیاران فرشته

آریاشهر بین فلکه اول و دوم صادقیه ابتدای بلوار شهدای شمالی پلاک 4 واحد 5

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *