مقالات

ارتباط و رفتارکردن با سالمندان (راهنمای کامل)

فرم زیر را پر کنید ، کارشناسان همیاران فرشته با شما تماس خواهند گرفت

"*" قسمتهای مورد نیاز را نشان می دهد

فقط محله را وارد کنید

ارتباط و رفتارکردن با سالمندان  و نحوه رفتار و ارتباط با سالمندان مقاله راهکارهای ارتباط موثر و نحوه ارتباط با سالمندمراقب،نگهدار و پرستار سالمند یا اعضای خانواده باید در ارتباط خود با سالمند به موارد زیر توجه نماید:

باید ها:

در این مقاله میخوانیم

  • سالمند را با نامی بخوانید که خودش ترجیح می دهد
  • روشن, آهسته و با تن صدای پایین صحبت کنید
  • سعی کنید او را بیشتر بشناسید
  • با همدلی به او گوش فرا دهید
  • به زبان بدن, به چه زبانی میخواهد ارتباط برقرار کند, توجه کنید

نباید ها:

  • فرض کنید که سالمند شما را می شناسد
  • از طرز صحبت کودکانه یا نامیدن سالمند با الفاظی نظیر “عزیزم, نازنین” استفاده کنید.
  • فریاد بکشید
  • همه سالمندان را یکسان بدانید
  • فقط به کار خود توجه کنید و سالمند را از یاد ببرید
  • از لمس به عنوان یک وسیله ارتباطی بترسید.


اصول برقراری ارتباط و رفتارکردن با سالمندان (راهنمای کامل)در نگهداری و پرستاری از سالمند در منزل

برخورد،ارتباط و رفتار با سالمندان اولین قدم برای برقراری ارتباط مناسب و خوب یا سالمند است.

هر فرد ارزشها، باورها و فرهنگ خاص خودش را دارد و این نکته ای است که در ارتباط و رفتار با سالمندان نباید فراموش کرد.

عقاید و ارزش های سالمندان امروز، در جامع های کاملاً متفاوت با جامعۀ کنونی شکل گرفته است. آنها حوادث تاریخی و شرایط اقتصادی – اجتماعی دشواری را پشت سر گذاشته اند.

درک آنچه بر سالمند کنونی گذشته است برای شما ممکن است سخت باشد و تنها یک رفتار خوب با سالمند می تواند این شکاف نسلی را هموار سازد.

شما می توانید با رعایت اصول و مهارت های ارتباط بین فردی، رفتار خوبی با سالمند برقرار کنید:

از جمله این ارتباط های خوب با سالمند می توان به:

نشستن کنار سالمند،

صحبت کردن چهره به چهره

و اختصاص وقت کافی برای او اشاره کرد که نشان دهنده محبت به سالمندان می باشد .

اصول برقراری ارتباط و رفتار مناسب با سالمند:

مراقب و پرستار سالمند بایستی در شناخت سالمند و خواسته هایشان مطلع شود و به نکات زیر توجه داشته باشد:

۱- از سالمندان سوال کنید تا بتوانید مشکلات و نگرانی های آنها را بهتر بفهمید و کمک بهتری را به ایشان عرضه کنید. لازم است حین صحبت کردن با سالمندان،به گفته های آنان ارزش و احترام بگذارید.

اگر سالمند در حال صحبت کردن است، به او فرصت دهید تا حرفش را تمام کند و هیچ گاه جمله سالمند را خودمان کامل نکنیم.به یادداشته باشیم در برابر پاسخ
سالمند صبور باشیم و وقت بیشتری صرف کنیم .

۲- به صحبت های سالمندان خوب و دقیق گوش بدهید ما باید به صحبت های سالمندان گوش فرا دهیم.

گوش دادن فعالانه چیزی بیش از شنیدن ساده است و در واقع همدل و همدم شدن با سالمند است.

همدل و همدم شدن با سالمند یعنی خودمان را جای فرد سالمند بگذاریم و بفهمیم که او در موقعیت های مختلف چه فکر یا احساسی دارد.

در هنگام گوش دادن فعال باید در برابر پاسخ سالمند صبور باشیم و وقت بیشتری صرف کنیم ،

بهتر است که با سالمند ارتباط غیرکلامی هم برقرار کنیم مانند لبخند زدن، تکان دادن سر برای تا یید، نگاه کردن (ارتباط چشمی)، گرفتن دست، تعارف با دست و … تا سالمند احساس کند که ما علاقمند به شنیدن صحبت های او هستیم.

چکونه با سالمندان برخورد کنیم

با توجه به بروز تغییرهای عاطفی در سالمندان و نیاز آنها به برخورداری از احترام به این نکته ها توجه کنید:

وجود حالت های ویژه دوران سالمندی نباید باعث بی اعتنایی نسبت به آنها یا تحقیرشان شود. مهم ترین نیاز مشترک تمام سالمندان، توجه، احترام و هم صحبتی است.

رفتار مناسب با افراد مسن و سالمند

دلایلی که باعث بروز رنجش بیشتر سالمندان می شود را بشناسید.

نگویید که او مدام غر می زند، پرتوقع شده یا… اگر بدانید چه بیماری یا علتی باعث بروز این رفتارشده، بهتر می توانید با او ارتباط برقرار کنید.

اگر بداخلاقی سالمندان عارضه پیری باشد مثلا در اثر بیماری های این دوران یا معلول احساس بی کفایتی به دلیل از دست دادن کار و همکاران یا به دلیل احساس مزاحمت و سربار بودن و…، با فراهم آوردن شرایط بهتر و با تلقین مفید بودنشان در خانواده می توانید چاره ای برای بدخلقی هایشان بیندیشید.

بسیاری از این تغییرات با افزایش سن به وجود می آید، بنابراین سازش و مدارا امری ضروری است و باید آنها را در هر حالتی پذیرا باشید. در صورت بروز هر بیماری ای از پزشک مربوطه کمک بگیرید.

برای تقویت احساس مفید بودن در فرد سالمند کمی خلاقیت به خرج بدهید مثلا ممکن است تجربه های سالمند در زمینه تزئین اتاق به کارتان نیاید اما در آشپزی این گونه نیست. پس از توانایی های آنها در این زمینه کمک بگیرید.

جایگاه اصلی سالمندان در خانه خودشان است: واقعا جایی که سالمند در آن رشد یافته، زندگی کرده و شاهد بزرگ شدن فرزندانشان بوده … پایگاه امن و خانه ی اصلی سالمند است . پس آنها را از محیط خانه دور نکنید. این مساله به خصوص در سالمندان مبتلایان به آلزایمر بسیار حیاتی است.

احساس تنهایی در سالمندان چه تاثیری بر سلامت آنها دارد؟

هر چند شاید به نظرتان حضور فرد سالمند تنها در خانه فرزندانش بهتر است، اما سالمندان در خانه خود احساس آرامش بیشتر و استرس کمتری دارند.

از سوی دیگر ممکن است به دلیل سر و صدای بچه ها و کم حوصلگی، دلخوری های بیشتری بین شما و مادر یا پدر سالمندتان پیش بیاید بنابراین تا جایی که امکان دارد اجازه دهید به در خانه خودشان زندگی کنند.

درست است که نگهداری از سالمندان با توجه به مشکلات و دغدغه های امروزی کمی دشوار است،

اما می توانید از پرستار و همدم سالمند خدمات سالمندان همیاران فرشته در این کار کمک بگیرید.

اغلب سالمندان به دلیل کاهش توانایی در این دوران با مشکلات مالی روبرو هستند و خود را وابسته به شما می دانند بنابراین ممکن است، رفتاری از سوی شما باعث ناراحتی و رنجش بیشتر آنها شود، پس مراقب رفتارتان باشید.

چرا سالمندان زودرنج و تنها می شوند؟

معمولا در این دوران سالمندی معمولا به دلیل ضعف قوای جسمانی و آسیب پذیری در برابر بیماری ها به شدت نگران و مضطرب است که مبادا سلامتش به مخاطره بیفتد.

از سوی دیگر به دلیل تغییر شرایط زندگی و از دست دادن شغل و توانایی نسبت به گذشته ها، تا حدی دچار کاهش اعتماد به نفس می شود،

بنابراین معمولا در تلاش است تا به خود و اطرافیانش ثابت کند هنوز هم مانند گذشته است.

شایع ترین مشکلات و اختلالات روانی در سالمندان

از مهم ترین عوامل موثر در بروز احساس افسردگی در سالمندی، افزایش خطر ابتلا به بیماری های جسمانی مثل فشار خون، دیابت، چربی خون، بیماری های قلبی – عروقی، مرگ عزیزان به خصوص همسر یا اعضای خانواده و حتی دوستان، تحلیل قوای جسمی، افزایش احتمال ابتلا به اختلالات روانی مثل افسردگی و اضطراب و همچنین ابتلا به سرطان و کاهش روابط اجتماعی به دلیل بی حوصلگی و مهاجرت فرزندان است که شادابی و نشاط را از آنها می گیرد.

همه این علائم باعث کاهش صبر و تحمل در افراد سالمند و در نهایت، بروز حساسیت و زودرنجی در آنها می شود.

محبت به سالمندان از جمله بارزترین و برجسته ترین علامت های اخلاق و انسانیت است.زیرا محبت به سالمندان مانند محبت به همسر دوطرفه نیست و مانند محبت به کودکان شیرین و جذاب هم نیست بلکه متحمل زحمت و شاید آزار و اذیت هم باشد.بنابراین حسن رفتار ما با سالمندان ملاک انسانیت و نمره اخلاق ماست .

در توصیه های اخلاقی همواره صحبت از نیکی به سالمندان و پرستاری از سالمندان در جمع گرم خانواده می شود در حالیکه تحمل بدخویی بعضی از سالمندان دشوار است .باید پذیرفت که گاهی از اوقات آنچه افراد در دوره سالمندی تجربه می کنند محصول طبیعی اعمال خودشان است .

گاهی ما مجبور به نگهداری و پرستاری از سالمندان هستیم که خلقیات ناپسندشان ما را رنج می دهد مثل پدر بزرگ شکاکی که به هر گونه عملکرد اعضای خانواده خود سوءظن دارد.

همچنین گاهی احساسات بد و خاطرات ناخوشایندمان موجب کاهش صبر و طاقتمان در مقابل سالمندان می شود.

مثلا وقتی نا گزیریم با پدر شوهر یا مادر شوهری (یا پدرزن و مادر زنی) زندگی کنیم که مسبب ناراحتی های زیادی در زندگی مشترک ما با همسرمان بوده اند.

اکنون کوچکترین بدرفتاری آنها در احساسات و عواطف ناخوشایند ما ضرب می شود و مشکل ساز می گردد.

 راه ها و روش های شاد کردن و شاد زیستن سالمند | توصیه های پرستاری از سالمند همیاران فرشته تهران

نکات مهم پرستاری از سالمند برای شاد زیستن سالمند شاد زیستن در دوران سالمندی ،پیشگیری از افسردگی در سالمندان و وظایفی که پرستار،مراقب و نگهدار سالمند بایستی مد نظر داشته باشد:

* پرستار سالمند در منزل بایستی، از هر فرصتی برای یادگیری مطلب تازه ای برای سالمند تلاش شود زیرا هیچ وقت برای یادگیری دیر نیست.

* پرستار سالمند در منزل بایستی،با سالمند در منزل ارتباط برفرار کنید زیرا باعث امنیت و پیشگیری از افسردگی سالمند می شود،

* پرستار سالمند در منزل بایستی،به سالمندان یاد بدهد تا به خودشان تکیه کنند و به دیگران وابسته نشوند زیرا باعث پیشگیری از افسردگی سالمند می شود

* پرستار سالمند در منزل بایستی، به سالمندان یاد بدهد سعی کند انتظاراتشان از دیگران منطقی و معقول باشد باعث پیشگیری از افسردگی سالمند

* پرستار سالمند در منزل بایستی، به سالمندان یاد بدهد  زندگی را به خود و دیگران سخت نگیرید و از نق زدن و زیاد ایراد گرفتن پرهیز کنید

*مراقب سالمند بایستی،با ایجاد انگیزه جهت سفر کردن و فغالیت های جدید از زندگی لذت ببرید.

*نگهدار سالمند بایستی  تلاش و امید را در سالمند زنده نگه دارد

* پرستار سالمند، بایستی چهره ای خندان داشته باشد، خنده سلامت را به سالمدان هدیه می دهد. مطمئن باشید روزی که می خندید نمی تواند روز بدی باشد.

* پرستار و نگهدار سالمند بایستی برنامه ورزش را در برنامه سالمند قرار دهد زیرا ورزش استرس را کاهش می دهد، اعتماد به نفس را بالا می برد ، نشاط و سر زندگی را بدنبال دارد.ورزش راه پیشگیری از بیماری ها و شاد کردن سالمند می باشد

* سالمند نباید یکجا بنشیند و از نشستن و یک جا ماندن خودداری کند. سالمند را به حرکت و انجام فعالیت جسمانی وادار نمایید زیرا حرکت شادی آور است و  موجب پیشگیری از افسردگی در سالمند می گردد

* به سالمندان ابراز محبت کنید، اقوام ، دوستان ، فرزندان و نوه ها را در آغوش بگیرید یا نوازش کنید عزیز بدارید و محبت کنید هم از نظر جسمی و هم از نظر عاطفی تماس خود را با دیگران حفظ کنید و در صورت لزوم با مشاوره خدمات پرستاری در منزل تهران همیاران فرشته،همدم سالمند استخدام کنید

* پرستار سالمند بایستی،به سالمندان خوش بینی و مثبت اندیشی آموزش بدهد و بی حوصلگی و ناامیدی را در سالمندان از بین ببرد.

* پرستار سالمند بایستی متوجه تغییرات و بیماری های دوران سالمندی باشد و سالمند را از این بیماری ها و تغییرات آگاه نماید

گوش فرا دادن همدلانه

برای برقراری ارتباط  و رفتار موثر با سالمند، اول باید گوش دادن فعال و همدلی را یاد بگیریم .

گوش دادن ، همان شنیدن نیست ، شنیدن یعنی توانایی گوش ، برای تشخیص اصوات در حالی که گوش دادن شامل تفسیر اصوات نیز هست یا به  عبارت دیگر درک آن که این اصوات چه معنایی دارند.

تا وقتی که فرد به یقین درنیافته که ناطق قصد داشته چه بگوید در واقع به سخنان او گوش نداده است.

کاری که باید بکنیم گوش دادن به واژه ها نیست. بلکه گوش دادن به معنای واژه هاست .

همدلی یعنی علاقه فرد وتلاش او برای فهمیدن دنیای منحصر به فرد شخص دیگر .همدلی یعنی توانایی آن که فرد خود را در جایگاه دیگری قرار دهد ،

بفهمد که او در موقعیتهای مختلف چه فکر یا چه احساسی دارد.

داشتن اطلاعات زیاد در باره دیگری به معنی درک کردن او نیست.

درک افراد مستلزم تلاش مستمر برای شناخت بهتر فرد از طریق گوش دادن همدلانه به اوست.

برای همدلی با سالمند باید به نقاط قوت وضعف او (تغییرات شنوایی و بینایی ، خستگی ، درد) حساس بود.

باید در برابر سالمندی که برای دادن پاسخ به درمان بیشتری نیاز دارد صبور بود.

و باید وقت بیشتری را صرف شناختن سالمند، به مثابه موجودی انسانی ونه صرفاً جسمی که مراقبت فیزیکی نیاز دارد، کرد.

در بسیاری از موارد متخصصان بهداشتی بهترین مراقبت را از جسم افرادی که آنها را نمی شناسند به عمل می آورند. ولی مراقبت واقعی از سالمند مستلزم آن است که توجه خود را به کلیت سالمند معطوف کنیم،نه صرفاً به خدمتی که همان لحظه به او ارائه می کنیم.

تن صدا و صحبت کردن با سالمند:

سعی کنید جمله ای را مثلاً « دلم نمی خواهد این کار را بکنم » یکبار با نجوا ، یکبار با فریاد و یکبار با لحن التماس آمیز بگویید.

آیا هر ســـــه بار استنباط واحدی از این پیام دارید. ما از همان ماه های اول زندگی یاد می گیریم که تن صدای فرد روش قابل اعتمادی برای ارزیابی هیجانهای اوست. چون پیامهای غیر کلامی بسیار قدرتمند هستند ، معمولاً ، حتی بدون آنکه واژه های فرد را بشنویم ، به هیجانهای اوکه از تن صدایش استنباط می کنیم پاسخ می دهیم. وقتی کسی سرما فریاد می کشد،

معمولاً ما هم در پاسخ به او فریاد می زنیم. فریاد زدن اغلب بیانگر وجود خشم یا ناراحتی است ، با این وجود بسیاری از افراد وقتی می خواهند با فردی که مشکل شنوایی دارد ارتباط برقرار کنند شروع به فریاد زدن می کنند.

فریاد زدن راه مناسب برای برقراری ارتباط با فرد کم شنوا نیست چون ممکن است در او این احساس را پدید آورد که ما از او خشمناکیم ، در حالی که چنین نیست .

صحبت کردن با تن آهسته نزدیک گوش سالمتر بیمار راه بهتری است .

کاربرد روشهای غیر کلامی دیگر نظیر حرکات و ژستهای بیانگر نیز ممکن است مفید واقع شود.

زبان بدن و رفتار با سالمند:

ما از طریق راه رفتن، ایستادن، نشستن، حرکت کردن، و به طور کلی وضعیت بدن و اندامهای خود پیامهای بسیاری را برای دیگران ارسال می کنیم.

از این رو در ارتباط خود با کلیه بیماران، خصوصاً سالمندان بــاید نسبت به آنچه از طریق زبان بدن می گوییم ، حساس باشیم. مثلاً وقتی از سالمند سوال می کنیم ، ولی برای دریافت پاسخ به چهره همراه او می نگریم با زبان بدن به او می گوییم که به گفته او اعتماد نداریم و برای آن ارزش قائل نــیستیم.

در مواردی که واژه ها و زبان بدن دو پیام متفاوت ارسال می کنند ، اغلب مردم به زبان بدن پاسخ می دهند . در مواردی مشابه فوق سالمند اغلب مرعوب می شود و ممکن است حتی از بیان جدی ترین مشکلات و ادای بهترین اطلاعات خودداری کند. باید مراقب باشیم که در برابر ارتباط خود با سالمند موانعی به وجود نیاوریم .

نشستن در کنار سالمند ، صحبت کردن چهره به چهره با او، و اختصاص وقت کافی به معاینه او همه روشهایی برای ارسال این پیام غیر کلامی برای سالمند هستند که مراقب به او علاقمند است وقصد کمک به او را دارد.

وجـــــه دیگر ارتباط غیر کلامی آن است که پیامهایی را که بیمار از طریق زبان بدن برای ما ارسال می کند تحت نظر بگیریم. مــثلاً سالمندانی که خود را روی مبل می اندازند یا درآن فرو می روند شاید می خواهند این پیام را به ما برسانند که خسته اند، احساس ضعف می کنند، یا علاقه ای به برقراری ارتباط ندارند. وقتی واژه ها چیزی می گویند و زبان بدن چیزی دیگر، بهتر است که به زبان بدن توجه کنید.

ژستها و حرکات بیانگردر ارتباط و رفتار با سالمند:

ژست نوعی ارتباط غیرکلامی است که به منظور انتقال فکر یا احساس خاص اجرا می شود. ژستها به شدت بار فرهنگی ، و حتی نسلی دارند.

برخی از ژستها که در فرهنگی خاص پذیرفتنی اند در فرهنگی دیگر ممکن است توهین آمیز تلقی شوند. و برخی دیگر که امروز بسیار متداولند ممکن است در گذشته بی ادبانه تلقی می شده اند. ژستی که در یک فرهنگ معنایی خاص دارد ممکن است در فرهنگی دیگر معنایی کاملاً متضاد داشته باشد.

مثلاً، حرکت دادن سر به بالا و پایین در اغلب فرهنگ ها به معنی « بله» است در حالی که در برخی از قبایل اسکیمو به معنی « نه » است. از این رو ، در هنگام کار برد ژستها، ابتدا مطمئن شوید که آنها برای هر دوطرف ارتباط یک معنی دارند.

ژستها برای افرادی که نمی توانند از واژه ها استفاده کنند کمک مفیدی است. یکی از عوارض سکته مغزی زبان پریشی یا آفازی است.

افرادی که دچار این اختلال می شوند ممکن است نتوانند واژه هایی را که دیگران می گویند شناسایی کنند و یا واژه های لازم برای ادای منظور خود را پیدا کنند. این ناتوانی در بیان خواسته ها ، نیازها، و احساسات معمولاً برای بیمار بسیار دردناک است. در این موارد کار برد ژست و سایر اشکال ارتباط غیر کــــلامی می تواند مفید باشد.

لبخند، اخم ، درهم کشیدن چهره در رفتار با سالمند

بیان چهره ای فرم دیگری از ارتباط غیر کلامی است. چهره انسان توانایی بیانگری بسیار بالایی دارد.

لبخند، اخم ، درهم کشیدن چهره ، و…. به نظر می رسد که در فرهنگهای مختلف و زمانهای مختلف معنای واحدی داشته باشند. به عبارت دیگر بیان چهره ای بر موانع فرهنگی و نسلی فایق می آید. انسان از همان زمان تولد قادر است به بیان چهره ای پاسخ دهد. ما عادت داریم همان حالتی را که در چهره فرد مقابل می بینیم به چهره خود منتقل کنیم.

لبخند، لبخند می آورد و اخم ، اخم .ترس ، خشم ، لذت ، و بسیاری از احساسات دیگر با یک تغییر کوچک چهره به دیگران منتقل می شوند.

پرستار سالمند باید مواظب باشند که چهره آنان پیام دیگری جز آنچه قصد گفتنش را دارند به سالمند منتقل نکند گاهی پیش می آید که موقع ارائه خدمت به سالمند در فکر دیگری باشیم.

در این مواقع ممکن است چین پیشانی ما برای سالمند به معنی عصبانیت یا لبخند لبان ما به معنی بی تفاوتیمان نسبت به مشکلات او باشد.

تماس چشمی و چهره به چهره در رفتار با سالمند:

« به چشمهایم نگاه کن » جمله ای است که اغلب ما از دوران کودکی تا کنون بسیار شنیده ایم .

در فرهنگ ما و بسیاری از فــــرهنگهای دیگر معتقدند که چشمها دروغ نمی گویند از این رو وقتی با سالمندان کار می کنیم می توانیم از تماس چهره به چهره خصوصاً تماس چشمی برای جلب اعتماد آنان استفاده کنیم.

تماس چهره به چهره این فایده را نیز دارد که برای سالمند دچار مشکل شنوایی امکان لب خوانی را فراهم می کند.

آهنگ و سرعت ارتباط با سالمند

پرستار سالمند در منزل از سالمندانی که به آنان ارائه خدمت می کنند ، معمولاً جوانترند. در نتیجه سرعت گفتار و حرکات آنان گاهی برای سالمند آزار دهنده می شود.

کندی فرایندهای روانی وحرکتی از ویژگیهای دوران سالمندی است و این خصیصه ای است که نباید آن را از یاد ببریم.

تمام کردن جمله ای که سالمند شروع کرده به جای دادن فرصت به او برای آنکه  جمله اش را شخصاً کامل کند وحتی گاهی کامل کردن این جمله برمبنای انتظارات شخصی مان و نه نیازهای واقعی سالمند سبب می شود که سالمند از برقراری ارتباط موثر با مراقب مایوس شود.

صبوری وگوش دادن فعالانه از مهارت های بسیار لازم در کار با سالمندان است .« هرچه آهسته تر ، بهتر» شعاری است که هیچگاه نباید ذهن  افرادی را که کار با سالمندان را انتخاب کرده اند ترک کند.

چکونه به سوالات سالمندان پاسخ بدهیم؟

زمان بندی ارتباط بیشتر با سرعت آن مرتبط است،

ولی پیامدهای دیگری نیز می تواند داشته باشد.

اگر مراقب و نگهدار سالمند در پاسخگویی تاخیر کند، سالمند ممکن است این کار را به عصبانیت ، نارضایتی ، و… نسبت دهد.

مطالعات مختلف نشان داده اند که پاسخدهی مراقبان بهداشتی به بیماران پرتوقع معمولاً با تاخیر بیشتری صورت می گیرد.

این کار معمولاً سبب ایجاد چرخه ای معیوب می شود. چون هرچه انتظار فرد برای دریافت پاسخ طولانیتر شود،

عصبانیت ، اضطراب ، وترس او نیز بیشتر می شود و این امر رفتارهای متوقعانه فرد را که معمولاً ناشی از اضطراب و ترس است تشدید مـــــی کند.

اگر به نیاز سالمند بدون تاخیر پاسخ داده شود ، تعداد درخواستهای او نیز کاهش می یابد.

وادار کردن سالمند به انتظار کشیدن بی جهت نوع خفیفی از بدرفتاری به شمار می آید.« درک زمان » در سالمندی تغییر می کند ، از این رو اگر پیامی زودتر از آنچه باید به سالمند منتقل شود، اگر فراموش نشود به سوالات پی در پی ای نظیر « هنوز وقتش نشده ؟»منجر می شود، و برعکس وقتی پیامی خیلی ریز منتقل می شود اسباب ناراحتی و دلسردی سالمند را فراهم می کند.

چون سالمند برای آنکه برای انجام کاری آماده شود به زمان بیشتری نیاز دارد. رساندن پیامی مهم ( خواه خوب، خواه بد) هنگام غروب ممکن است سالمند را چنان هیجان زده کند که دچار بیخوابی بشود.

پرستار سالمند باید به این ویژگیها توجه کنند  تا بتوانند زمان مناسبی را برای برقراری ارتباط و صحبت کردن با سالمند انتخاب کنند.

نحوه برقراری ارتباط عاطفی با سالمند

ارتباط عاطفی با سالمند (لمس) محبت آمیز یکی از نیازهای انسانی است ، و بسیاری از سالمندان دچار محرومیت لمسی هستند.

سالمندانی که همسر خود را از دست داده و با فرزندان و سایر اعضای خانواده خود نیز ارتباط چندانی ندارند معمولاً از این محرومیت رنج می برند.

مطالعات نشان می دهند که بیماران مجنون و سالمندان حداقل تماس را از سوی مراقبان خود دریافت می کنند. به عبارت دیگر ، افرادی که بیش از همه نیازمند این نوع تماس هستند، از همه کمتر آن را دریافت می کنند.

ارتباط عاطفی با سالمند (لمس) ابتدایی ترین شکل ارتباط است. نه به واژه ای نیاز هست و نه به کارکرد شناختی سالم. در جایی که سایر انواع ارتباط کار ساز نیست ،این لمس است که باقی می ماند.

البته کاربرد لمس به مثابه روشی برای ارتباط ،‌خصوصاً برای مراقبان جوان ، کاری دشوار و ناراحت کننده است .

ارتباط عاطفی با سالمند، یک نوع کاملاً خصوصی ارتباط است.

محبت ، تفاهم ، اعتماد ، امید ، و علاقه را می توان با قراردادن دست برروی شانه ، نوازش کردن پیشانی ، یا نگهداشتن دستی لرزان در دستی استوارتر وقویتر به دیگری منتقل کرد.

ارتباط عاطفی با سالمند(لمس) یکی از روشهای رایج ابراز علاقه و محبت با سالمند است .

سالمندانی که از لحاظ عاطفی به یکدیگر نزدیکند با گرفتن دست یکدیگر به هم آرامش می دهند.

لمس دست و در آغوش گرفتن درصدر فهرست چیزهایی قرار داد که سالمندان از فقدان آنها ابراز ناراحتی می کنند.

کاربرد همدلانه لمس یکی از مهارتهای بسیار موردنیاز در کار با سالمندان است. وقتی واژه ها اثر خود را از دست می دهند، لمس تاثیرش را حفظ می کند.

لمس درمانی (ارتباط عاطفی سالمند)

روشی است که با هدف تامین کمک عاطفی برای افراد ابداع شده است و در سالهای اخیر طرفداران زیادی پیدا کرده است.

مطالعات نشان می دهند که کاربرد این روش درمانی به کاهش درد، اضطراب و افسردگی منجر می شود. علاوه برآن بـــــــه شروع خواب کمک می کند و احساس آسایش و آرامش را در سالمند افزایش می دهد. حتی افزایش سطح هموگلوبین ، کاهش ادم ، و تسریع فرایند بهبود زخم نیز به لمس درمانی نسبت داده شده است.

در حالی که کاربرد مناسب لمس(ارتباط عاطفی) برای سالمندان بسیار سودمند است،

کاربرد نامناسب آن نیز می تواند به همین اندازه مخرب باشد. وقتی از لمس برای انتقال خشم یا نومیدی استفاده می کنیم مخرب خواهد بود.

جابه جا کردن بیمار با خشونت ، انداختن ، هل دادن و سایر حرکاتی که بیانگر نارضایتی و ناخشنودی است در همه اوقات از موارد بدرفتاری با سالمند به شمار می آید.

سکوت و حرف نزدن سالمند

هیچ نگفتن نیز چیزی گفتن است. گاهی واژه ها مزاحمند،‌وممکن است مانع ارتباط واقعی شوند.

بسیاری از اوقات سالمند نیاز به زمان بیشتری دارد تا افکارش را جمع کند. در این مواقع ادای هیچ واژه ای لازم نیست .

در هنگام سوگ ، درد ، یا اضطراب صرف حاضر بودن ، بدون گفتن واژه ای یا انجام کاری ، بهترین فرم ارتباط خواهد بود.

چگونه با سالمند صحبت کنیم؟صحبت کردن با سالمند (ارتباط کلامی)

صحبت کردن با سالمند (ارتباط کلامی) به معنی ارسال و دریافت پیام از طریق واژه هاست.

برخی از ارتباط های کلامی ، رسمی ، ساخت یافته و دقیق و برخی دیگر غیر رسمی ، غیر ساخت یافته و انعطاف پذیرند.

ارتباط های رسمی با هدف و منظور خاصی انجام می گیرد،اما محاوره های غیر رسمی یا اجتماعی کمتر اختصاصی بوده و بیشتر به منظور پذیرفته شدن در جمع صورت می گیرند. آشنایی با انواع ، موارد ، ونحوه کاربرد این ارتباط ها برای مراقبان بهداشتی امری ضروری است .

ارتباط موثر با سالمند با معرفی آغاز می شود.

معرفی معمولاً باید شامل نام و شغل مراقب باشد، مانند « من …. هستم، پرستار (یا پزشک ) شما» در مرحله بعد پرستار سالمند باید بفهمد که سالمند دوست دارد چگونه او را خطاب کنند.

اغلب مراقب و نگهدار سالمند خیلی زود صمیمی می شوند و افراد را با نام کوچک صدا می زنند، ولی در مورد سالمندان بهتر است در ابــــــتدا آنها را با نام خانوادگی و کاربرد لفظ خانم یا آقا خطاب کنیم و بعد ببینیم که اوچگونه خطابی را ترجیح می دهد.

از خطاب سالمند با واژه هایی که معمولاً در ارتباط با کودکان از آنها استفاده می کنیم ، نظیر ، عزیزم ، نازنین ، و….بپرهیزید و هرگز با لحن کودکانه با آنان سخن نگویید.

کسب اطلاعات لازم درباره سالمند، مثلاً در مورد وضعیت تاهل ، تحصیلات ، علایق و توانایی او برای شنیدن و دیدن به ما کمک می کند که در ارتباط کلامی از تکنیک ها و واژه های مناسبتری استفاده کنیم .

بسیاری از سالمندان دچار اختلال شنوایی هستند که توانایی آنان را برای درک صحیح گفتار سایرین با مشکل مواجه می کند. بنابراین برای آنکه تبادلات کلامی مناسبی با سالمند داشته باشیم باید به همه این نکات توجه کنیم .

آگاهی از زمینه تحصیلی وعلایق بیمار به ما کمک می کند که آسانتر محاوره با اورا آغاز  کنیم.

موضوعاتی نظیر شغل قبلی ، وضعیت خانوادگی ، و سرگرمی های سالمند با افزایش شناخت ما درباره سالمند به ما کمک می کند که در ارتباط با او همدلی بیشتری داشته باشیم .

ارتباط کلامی موثر مستلزم توانایی کاربرد تکنیک های مختلف در ارسال و دریافت پیام است که به طور خلاصه در ذیل به آنها اشاره می شود.

آگاهی دادن

برای آگاهی دادن باید از خطاب مستقیم ، و عبارات روشن ، دقیق ، وخلاصه استفاده کنیم . باید واژه هایی را انتخاب کنیم که مطمئنیم بیمار معنای آنها را می داند.

پس از آگاهی دادن بهتر است از سالمند بخواهیم که با واژه های خودش آنچه را از سخنان ما استنباط کرده دوباره تکرار کند.

پرسش مستقیم

وقتی لازم است اطلاعات دقیقی را ظرف مدتی کوتاه از سالمند اخذ کنیم ، پرسش راه مناسبی است.

پرسشهایی مستقیم معمولاً شامل واژه هایی نظیر کی ، کجا ، چه کسی ، چگونه ، و… است . اگر دراستفاده از این روش افراط شود، نتیجه عکس می دهد زیرا بیمار حالت تدافعی پیدا می کند.

اغلب افرادی که تازه وارد حوزه مراقبتهای بهداشتی شده اند معمولاً با فهرستی مرکب از ۴۰ تا ۵۰ سوال به سالمند نزدیک می شوند . معمولاً بعد از ۱۰ سوال اول بیمار رفته رفته احساس می کند که در جلسه بازجویی قرار گرفته ،لاجرم حالت دفاعی می گیرد و سعی می کند حداقل اطلاعات را به مصاحبه گر بدهد. پرسشهای مستقیم معمولاً پاسخهای کوتاه و اغلب به شکل یک «بله » یا « نه » ساده دارند./ح

 

تکنیکهای باز- پاسخ

تکنیکهای باز- پاسخ ارتباط عبارتند از پرسشهای باز- پاسخ, عبارات انعکاسی, عبارات توضیحی و تکرار گفته فرد در قالبی دیگر. این تکنیکها به سالمند فرصت بیشتری برای پاسخ می دهند و همدلی بیشتری ایجاد می کنند.

بیمار،سالمند یا کودک احساس می کند که مراقب واقعاً به مشکلات او علاقمند است و فقط به صرف انجام وظیفه فرم خود را پر نمی کند.

برای مثال مراقب می تواند بپرسد, خوب, وقتی به خانه فرزندتان نقل مکان کردید چه اتفاقی افتاد؟ “,” و بعد چی؟ “یا” باید برای شما خیلی دردناک بوده باشد!” یا “آیا درست منظورتان را فهمیدم؟, می خواهید بگویید … ” .تکنیکهای باز پاسخ به سالمند فرصت یشتری می دهند تا راجع به افکار و احساساتش صحبت کند. و علاوه بر آن, برای مراقب نیز فرصتی فراهم می کند که ببیند آیا اطلاعاتی که از دیگران گرفته صحیح است یا نه.

مواجهه

از مواجهه در مواردی استفاده می شود که اطلاعات به دست آمده متناقض اند و یا پیام کلامی بیمار با پیام غیر کلامی او نمی خواند. اجرای این تکنیک بسیار دشوار بوده و بهتر است تنها توسط کسانی مورد استفاده قرار گیرد که تجربه کافی دارند و قبلاً توانسته اند ارتباط خوبی با سالمند برقرار کنند. هرگز در مورد فردی که آژیته یا گیج است نباید از این تکنیک استفاده کرد. برای کاربرد موفقیت آمیز این تکنیک زمان عاملی کلیدی است. از این رو فقط در مواقعی که دقت کافی برای کنکاش در مساله و رسیدن به نتیجه دارید از این تکنیک استفاده کنید.

ارتباط با اعضای خانواده و نزدیکان

پرستار سالمند در منزل باید آمادگی لازم را برای برقراری ارتباط با اعضای خانواده و دوستان سالمند داشته باشد.

پرستار سالمند در منزل  شبکه اجتماعی و حمایتی سالمند را تشکیل می دهند. این افراد معمولاً برای کسب اطلاع و اطمینان به سوی دفتر خدمات پرستاری از سالمند در منزل(شمال تهران،غرب تهران،شرق تهران و جنوب تهران) می آیند و خود نیز منبع ارزشمندی از اطلاعات مرتبط با سالمند به شمار می آیند و می توانند از جهات مختلف برای پیشبرد کار مراقب مفید باشند.

چون پرستار سالمند , سالمند را بیشتر و بهتر از دیگران می شناسند گاهی حتی قبل از او می توانند به تغییراتی جزیی, که می تواند منادی خطری بزرگ باشد, در حالات و رفتار سالمند پی ببرند. بنابر این, هرگز نباید اطلاعاتی را که آنها به ما می دهند, دست کم بگیریم.

باید ها و نباید ها در کار با سالمندان
نباید:

§ فرض کنید که سالمند شما را می شناسد

§ از طرز صحبت کودکانه یا نامیدن سالمند با الفاظی نظیر “عزیزم, نازنین” استفاده کنید.

§     فریاد بکشید

§ همه سالمندان را یکسان بدانید

§ فقط به کار خود توجه کنید و سالمند را از یاد ببرید

§ از لمس به عنوان یک وسیله ارتباطی بترسید.

باید:

§     خود را مصرفی کنید

§ سالمند را با نامی بخوانید که خودش ترجیح      می دهد

§ روشن, آهسته و با تن صدای پایین صحبت کنید

§ سعی کنید او را بیشتر بشناسید

§ با همدلی به او گوش فرا دهید

§ به زبان بدن, خواه خود و خواه او, توجه کنید

§ از لمس صحیح بیشتر استفاده کنید

کانال پرستاری و مراقبت از بیمار

کانال پرستاری و نگهداری از کودک

کانال پرستاری و نگهداری از سالمند

با کارشناسان خدمات پرستاری همیاران فرشته

در ارتباط باشید

بیش از ۲۰ سال سابقه درخشان

 دارای مجوز رسمی از وزارت بهداشت و درمان علوم پزشکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *